Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Suomen Hautaustoimistojen Liitto ry:n Tiimalasi-lehdessä.

Surevan kohtaamisen taitoa ei voi liiaksi korostaa hautaustoimistojen työntekijöiden työssä. Korkeatasoisen palvelun lisäksi surevat arvostava suuresti aitoja, myötätuntoisia kohtaamisia työntekijöiden kanssa. Haastattelussa neljä läheisensä menettänyttä kertoo, millaisia kokemuksia heillä on kohtaamisista hautaustoimistojen työntekijöiden kanssa, ja mitä he ovat kohtaamisissa arvostaneet.

Arvokkaita kohtaamisia

Joillain surevilla kokemukset kohtaamisista hautaustoimistojen työntekijöiden kanssa ovat todella myönteisiä. He totesivat, että hautaustoimistossa oli niin hyvää palvelua ja lämpimiä kohtaamisia, että mitään ei olisi voitu tehdä paremmin. He myös kertoivat asioineensa näissä toimistoissa myös seuraavan kuolemantapauksen kohdatessa heidän perhekuntaansa.

– Pienellä paikkakunnalla hautaustoimiston työntekijät olivat tuttuja. Siellä oli todella lämmin ja ammattitaitoinen vastaanotto, vaikka tunsimme muustakin yhteydestä, Tuija kertoo.

– Sain todella hyvää ja henkilökohtaista palvelua sekä vastauksia käytännön ongelmiin ja kysymyksiin, Tuija jatkaa.

Sureva asioi mieluiten hautaustoimistossa, jossa hänet huomioidaan kokonaisvaltaisesti ja osoitetaan ymmärrystä hänen kokemaa menetystään ja hänen tilannettaan kohtaan.

– Mieheni kuoltua kävin kolmessa hautaustoimistossa kysymässä tarjouksia hautajaisista ja muistotilaisuuden järjestämisestä. Hintojen totesin olevan todella samoissa lukemissa kaikissa toimistoissa, joten lopulta valinta osui viimeiseen, jossa suhtautuminen oli empaattista ja keskittyi enemmän muuhun kuin kustannuksiin, vaikka niistä olinkin tarjousta pyytänyt. Tämä toimisto hoiti kaiken todella hyvin ja toiveiden mukaan, heillä oli sellainen inhimillinen ote asiaan ja he hoitivat kaiken todella arvokkaasti, Marja kertoo kokemuksestaan.

Myötätunnon ja ammattitaidon lisäksi työntekijöiltä tarvitaan taitoa luovia asiakkaiden kanssa haastavissakin tilanteissa.

– Avomieheni kuoli 2018, ja koska olimme avoliitossa, minulla ei ollut virallista roolia asioiden järjestelyissä. Mieheni äiti ei toisaalta ollut surun takia riittävän toimintakykyinen hoitamaan juuri mitään. Joensuulaisen hautaustoimiston työntekijällä oli uskomattoman hyvä pelisilmä sopia asioista kanssani ja saada asia vaikuttamaan siltä, että mieheni äiti koki tilanteen itselleen helpoksi, kertoo Tuuli.

– Sama työntekijä komensi lämpimästi mutta topakasti myös paikallaan vellovaa vieraslaumaa muistotilaisuudessa siten, että istumapaikat täyttyivät ja ihmiset saatiin eteisestä eteenpäin. Itselleni hautajaisjärjestelyt olivat hänen ansiostaan kaikista helpoin osa kokonaisuutta, Tuuli kiittelee.

Epäystävälliset kohtaamiset saavat surevan suuntaamaan toisaalle

Toisilla surevilla kokemukset kohtaamisista ovat olleet ikäviä. Kokemukset niin onnistuneista kuin myös epäonnistuneista kohtaamisista jäävät sureville voimakkaina mieleen. Yhteistyö hautaustoimiston kanssa, josta sai epäystävällistä palvelua, jäi hyvin lyhyeksi.

– Ensimmäisessä hautaustoimistossa meitä kohdeltiin todella ylimielisesti ja ei kuunneltu yhtään meidän toiveitamme siitä, miten haluamme lapsemme saatella viimeiselle matkalleen. Ensinnäkin meidän olisi pitänyt varata aika tapaamiselle. Toiseksi, kun kysyimme, voisimmeko lähteä mukaan hakemaan poikaamme Oulusta, koska halusimme pukea pojalle omat vaatteet arkkuun, lupa tuli nihkeästi. Kun sitten kerroin aikovani laittaa pojalle karvalakin päähän arkkuun, niin työntekijältä tuli jyrkkä ei, koska hänen mielestään kappeliin, Jumalan huoneeseen, ei mennä lakki päässä, kertoo Tarja kokemuksestaan.

– Kolmanneksi halusimme pojallemme pelkistetyn, käsittelemättömän puisen arkun. Sellaista heillä ei ollut tarjolla, mutta meille esiteltiin valkoista pahviarkkua, joka olisi edullinen. Kieltäydyimme tarjouksesta ja kerroimme haluavamme puisen arkun. Meille esiteltiin tosi kallista mäntyarkkua, jonka sisällä oli silkkilakana. Kuulosti sopimattomalta lastamme kohtaan, että poika, joka oli suurimman osan elämästään nukkunut makuupussissa, laitettaisiin silkkilakanoiden väliin. Kauppoja ei tullut, vaan lähdimme pois tyrmistyneenä ja vähän tuohtuneenakin, Tarja muistelee.

Lämminhenkiset kohtaamiset mahdollistavat yhteistyön

– Menimme hautaustoimistoon numero kaksi. Työntekijä otti meidät vastaan ystävällisesti ja myötätuntoisesti suruun osaa ottaen. Kerroimme hänelle edellä olevat toiveemme. Kyllä pääsette mukaan hakemaan poikaanne ja saatte itse pukea hänet arkkuun. Saatte laittaa karvalakin pojallenne päähän. Tilataan pojallenne sellainen arkku, jota olette ajatelleet ja voitte laittaa porontaljat pohjalle. Kaikki meidän toiveemme toteutettiin. Pääsimme mukaan ja saimme pukea lapsemme ja rauhassa hyvästellä. Paikalla oli myös sairaalapappi. Hautaustoimiston työntekijä otti kuvia, kun olimme arkun äärellä. Koska pojallemme oli tehty ruumiinavaus, hautaustoimiston työntekijä veti hänen päällään ollutta lakanaa vähitellen pois päältä, kun puimme poikaamme, Tarja kertoo.

– Tästä toimistosta saimme todella ystävällistä ja asiantuntevaa palvelua. Siellä osattiin kohdata surevat kunnioittavasti ja rauhallisesti, Tarja kiittelee.

Palvelua yli odotusten

Surevat arvostavat sitä, että heidän yksilölliset toiveensa huomioidaan ja toteutetaan parhaan mukaan. Erityisen merkityksellisenä sureville on jäänyt mieleen se, kun heidän odotuksensa on ylitetty ja toiveensa toteutettu jopa paremmin kuin he osasivat edes itse ajatella.

Kuva: Sari Viitala

– Hautaustoimiston työntekijä ideoi mieheni harrastusten pohjalta todella koskettavan hienon ikebana-henkisen arkkukoristeen, jossa käytettiin mieheni jujutsu-vyötä. En olisi voinut uneksia paremmasta, Tuuli kertoo.

– Meillä on lasten kanssa tapana käydä hakemassa uurnalehtoon ruusut kukkakaupasta, joka on hautaustoimiston yhteydessä puolisoni kuolinpäivän ja syntymäpäivän muistoksi. Työntekijät liikkeessä tietävät jo etukäteen, millä asialla olen, eikä kukkia tarvitse erikseen pyytää, Tuija kiittelee.

– Hautaustoimistontyön tekijä haki tuhkan toimistolleen, kun menimme hakemaan sitä uurnaan laitettavaksi. Hän oli laittanut tuhkapussin valkoisen liina päälle, tuhkapussin vasemmalle puolelle oli laitettu kauniita kukkia ja oikealla puolella paloi kynttilä. Tuhkan noutamisesta oli tehty todella juhlava. Me saimme rauhassa silitellä tuhkapussia ja asettaa sen itse uurnan sisälle, Tarja muistelee.

Tärkeintä on olla läsnä ja kuunnella

Haastateltavat kertovat, mitä heidän mielestään hautaustoimistojen työntekijöiden kannattaa ottaa huomioon, kun he kohtaavat surevia.

– Kovin selkeää kuvaa näistä kohtaamisista ei minulla tosin ole, koska olin varmaan vielä jossain kuplassa, enkä täysin ymmärtänyt, mitä oli tapahtumassa. Hautaustoimistojen työntekijöiden on syytä ottaa huomioon, että ihminen ei siinä tilanteessa ole täysissä sielun ja ruumiin voimissa, eikä ymmärrä kaikkea, mitä hänelle sanotaan, Marja toteaa.

– Viestini hautaustoimistoille on, että kohdelkaa surevaa arvostavasti ja herkällä korvalla. Kuunnelkaa, mitä he haluavat sanoa. Aina ei tarvita sanoja. Lämmin, empaattinen läsnäolo on joskus parempi tapa lähestyä kuin ne tyhjät fraasit osanotosta. Jos vainaja on tehnyt itsemurhan, niin myös hän on ihminen, joka on ollut jonkun perheen rakastettu jäsen ja hänellä on nimi. Jos hautaustoimistossa kohdellaan näitä läheisiä ylimielisesti, niin se vaan lisää läheisten syyllisyyden ja häpeän taakkaa. Itsemurhan kautta läheisensä menettäneiden suru on yhtä arvokasta kuin muulla tavalla läheisensä menettäneiden suru, Tarja painottaa.

Suru, menetys, ikävä ja kipu ovat erottamaton osa surevan elämää. Ne tunteet ovat läsnä myös silloin, kun sureva hoitaa käytännön asioita ja tekee hautajaisjärjestelyjä. Monet asioista ja järjestelyistä ovat surevalle itselleen vieraita. Surevalle korvaamattoman arvokkaita ovatkin kohtaamiset työntekijöiden kanssa, jotka tukevat häntä tilanteessa kokonaisvaltaisesti ja ohjaavat lempeästi eteenpäin järjestelyissä. Surevalle tärkeintä ei ole työntekijän ammattirooli- tai nimike, vaan se, että hän saa kohtaamaltaan ihmiseltä kaipaamaansa tukea. Onnistunut kohtaaminen mahdollistuu, kun ammattilainen kunnioittaa läheisensä menettäneen surua, on lempeästi läsnä ja suhtautuu arvostavasti kuolleeseen läheiseen.